Toelichting financieel verslag 2019

Entree bestaat al vanaf 2000. Entree kent sinds 2011 geen structurele subsidie van de gemeente Amersfoort meer. De Gemeente beëindigde in 2011 en 2012, t.a.v. veel voorzieningen, deze subsidie. 

Sinds juli 2011 was Ontmoetingscentrum Entree een vrijwilligersproject, dat in een behoefte van veel vrouwen nog wel minder van mannen en veel kinderen om deel te kunnen nemen aan de activiteiten (Nederlandse les, ontmoeting, huiswerkbegeleiding, naailes, kookles etc.)voorziet.

Feit is dat Entree per jaar groeit. Entree is 6 dagen per week open, ook de meeste avonden en op zondag wordt Entree verhuurd, waar ook nog bemoeienis voor nodig is. Dit is eigenlijk niet meer te bemannen door 1 persoon. Er is al een aantal jaren geprobeerd een vrijwillige mede/vervangende coördinator te vinden. Entree heeft veel vrijwilligers die met hart en ziel werken, mede waardoor Entree kan bestaan. Maar een vrijwilliger vinden die zonder loon elke dag en avond/enkele dagen komt werken is een (schier) onmogelijke taak. We deden ook al aanvragen bij sponsoren om een betaalde kracht te kunnen aanstellen, ook dit lukte niet gemakkelijk. Sponsoren willen graag investeren in een nieuw project.   

In 2017 hadden wij van IndeBuurt033 een subsidie ontvangen om een halftime ZZP’er aan te kunnen stellen. Dat was nog wel lastig, omdat er een keuze gemaakt moest worden voor iemand in loondienst of een ZZP’er. Na overleg met heel veel personen en instanties hebben we gekozen voor de ZZP-vorm. Na wat mislukte overeenkomsten is in augustus 2018 Margriet van der Heijden als coördinator van Entree begonnen en werkt er tot wederzijdse tevredenheid.

Baten 2019                                                                                                                                                                                                                               

2019 begint voor Entree financieel niet zo voorspoedig. Tot onze grote schrik werd onze subsidieaanvraag niet gehonoreerd. Wij hadden op advies een aanvraag gedaan voor het hele kalenderjaar. Toen we aan de beurt waren bleek het gevraagde bedrag te hoog voor de hoeveelheid geld die nog in “de pot” zat. Daardoor werd het hele bedrag afgewezen. Zoiets is eigenlijk een desastreuze aangelegenheid. 

Een geluk bij een ongeluk. Er was nog een reservering van de subsidie die wij in 2017 ontvingen voor de begeleiding activiteiten, in dit geval voor de 0,5 FTE ZZP’er. Daardoor konden wij Margriet van der Heijden, coördinator, doorbetalen. Het is toch vreselijk als je de ZZP’er even zou moeten wegsturen en Entree een aantal maanden sluiten. De kans is groot dat je de coördinator en Entree kwijt bent.

Voor de vaste lasten en overige kosten van het kwartaal moesten we nog een oplossing/sponsor vinden. Dat is ons gelukt. Maar dit kost allemaal heel veel werk.

Voor de verdere kwartalen van 2019 hebben we wel de subsidieaanvragen ontvangen van IndeBuurt033, zowel via het Stedelijk Buurtbestuur als via het Wijk Buurtbestuur, zoals bij de baten is te zien. Daar is Entree heel blij mee. Deze gelden zijn belangrijk voor het voortbestaan van Entree.

Een gevolg van de afwijzing was dat we de overige kwartalen in stukken hebben geknipt en bij meer subsidiegevers hebben aangeboden. Wij konden het ons niet permitteren om weer geen subsidie voor een periode te ontvangen. Deze versnippering betekent dat het jaar in stukken is geknipt dat na een periode bij meerdere subsidiegevers voor dezelfde periode verantwoording moet worden afgelegd voor de verschillende kosten.  Dit heeft heel veel tijd gekost en is voor zo’n organisatie als Entree met veel activiteiten en veel verschillenden kosten een grote zorg.

 

Ook voor het voortbestaan van Entree zijn de gelden van de sponsoren belangrijk, zoals het Taalhuis met 2x een mooi bedrag, De Stichting Ideële Advisering en de Fa. Lomans, Installatiebedrijf

Wij konden van deze gelden de broodnodige apparatuur kopen, zoals o.a. een computer met bijbehorende apparatuur voor het kantoor, onze oude computer kwam niet verder meer dan Windows 7, en het beeldscherm nam het hele bureau in beslag, een printer, papier en inkt, een bureaustoel, omdat de andere levensgevaarlijk was, al jaren eerder van de kringloop kwam en lesmateriaal, zoals een laptop en nog wat benodigdheden. 

Het hielp ons ook door het geldloze eerste kwartaal heen.

 

Het installatiebedrijf Lomans heeft voor ons de douche verwijderd, de waterleiding op een deskundige wijze daar afgesloten en het stukje lege ruime achter de douche opengemaakt. Dit was heel belangrijk, omdat er weinig gebruik wordt gemaakt van de douche en er gevaar was op Legionellabesmetting. Zij hebben deze dure klus ruim € 3.500,00 voor ons uitgevoerd, waarbij wij alleen de materiaalkosten hebben hoeven betalen!! 

Wij hebben daar nu 2 grote kasten met lesmateriaal kunnen plaatsen. Dat heeft ons weer goed geholpen om de benodigde materialen bij de lessen te kunnen hebben en gebruiken.

De verhuur brengt steeds weer een mooi bedrag binnen en de giften  doen hun nodige duit in het zakje.

De eigen bijdragen van de bezoekers leveren, ook al zijn ze per persoon niet hoog, een substantieel bedrag op.

 

Lasten 2019  

 

In 2019 ontvingen wij dus geen subsidie voor het eerste kwartaal. Wij hebben de gederfde gelden op kunnen vullen met behulp van sponsoren en de gereserveerde gelden, voor de 3 volgende kwartalen ontvingen wij wel een subsidie van IndeBuurt033. 

Hiervan konden wij de vaste lasten en de directe kosten voor de activiteiten betalen. Ook was er enige vrijwilligersvergoeding voor de vrijwilliger die op de administratie werkt en voor de begeleiding. Deze uitzondering is er omdat bijv. de vrijwilliger op de administratie al 3 soms lange ochtenden vrijwillig werkt en dan voor het meerdere enige vergoeding kreeg. Zo ook voor de begeleiding.   

Ook waren er onkosten voor de vrijwilligers.

                                                                                                                                                                                      

In 2019 waren er personele kosten voor een ZZP’er. Wij konden deze nog gedeeltelijk betalen uit de gelden die wij in 2017 hadden ontvangen voor de ZZP’er en mochten reserveren voor 2018 en 2019. Ook ontvingen wij subsidie voor deze post. De reserveringen zijn gebruikt en de post ZZP is voor een groot deel en zal dus na 2019 voor de volle kosten aan de subsidieaanvraag  moeten worden toegevoegd.                                                                                                                                                                                                                         Het bestuur noch de vrijwilligers ontvingen een vergoeding.                                                                                                                                          

Over de post groot onderhoud hebben we bij de baten gesproken.

 

Balans 2019 

     

Van de reserves en ontvangen subsidiesubsidie konden wij de 0,5 FTE ZZP’er betalen                                                                                                                                                                                                             Door de in voorgaande jaren ontvangen subsidie, sponsorgelden en andere inkomsten was er een eigen vermogen ontstaan van  € 33.560,92. Doordat de balans van 2019 ook een batig saldo liet zien steeg het eigen vermogen naar 40.720,64. Dit geeft ons een goede buffer. 

 

Vooruitblik 

   

We konden, doordat  onze buffer wat vergroot was, in 2018 een nieuw huurcontract voor 5 jaar afsluiten 2018 - 2023. Het afsluiten van een contract brengt met zich mee dat als je onverhoopt op moet of wil houden de resterende gelden tot het einde van het contract erbij horen en betaald moeten worden of er moet een oplossing gevonden worden. Het bestuur is niet bereid en niet te vinden als zij het gevaar lopen dat het geld uit hun zak moet komen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Het vermogen ontstaat ook omdat Entree zeer spaarzaam met haar geld omgaat. Maar mogelijk kunnen we hierdoor in de toekomst wat meer nodige uitgaven doen die nu steeds afgehouden moesten worden. Het blijft steeds nog zoeken naar gelden om de uitgaven te kunnen doen. 

Vanwege de continuïteit van Entree onderneemt zij nog steeds pogingen om naast de ZZP coördinator ½ FTE nog een vrijwillige (mede)coördinator te vinden. Mocht het niet lukken dan wordt op korte termijn uitbreiding van de ZZP-uren een noodzakelijkheid. Entree is heel veel uren open en er zijn heel veel bezoekers.                                                                                                                                                    Sponsoren willen vaak alleen voor een nieuw, nog te starten project, doneren. Dat zou wel een mogelijkheid zijn voor nog te ondernemen activiteiten, maar de coördinatie van Entree zelf is een lopend project.

Daar zullen we meer subsidie voor aan moeten vragen en gaan we meer verplichtingen aan door nog een ZZP’er te contracteren. Als Entree onverhoopt, zoals nu het 1e kwartaal, geen subsidie ontvangt dan willen we toch graag de ZZP’er of ZZP’ers blijven behouden. Wij moeten er niet aan denken maar dat zou een groot gat kunnen slaan in de reserves.

Maar we kunnen nu nog financieel voor Entree de toekomst zonnig tegemoet treden.