Toelichting financieel verslag 2017

Entree bestaat al vanaf 2000. Sinds juli 2011 is Ontmoetingscentrum Entree een vrijwilligersproject, dat in een behoefte van veel vrouwen en kinderen om deel te kunnen nemen aan de activiteiten (Nederlandse les, ontmoeting, huiswerkbegeleiding, naailes, kookles etc.)voorziet.

Entree kent sinds 2011 geen structurele subsidie van de gemeente Amersfoort meer. De Gemeente beëindigde in 2011 en 2012, t.a.v. veel voorzieningen, deze subsidie. Entree ging verder als vrijwilligersproject. Zij verwierf wel in 2011 een startsubsidie van de gemeente Amersfoort van 4.000 en een incidentele subsidie van 10.000 voor 2 jaren 2014 en 2015 samen. Deze subsidie was zeer nodig voor het voortbestaan van Entree. Zonder deze bijdrage zou Entree in 2015 geen nieuw huurcontract voor de 3 resterende jaren hebben kunnen afsluiten. De Alliantie was ons zeer ter wille geweest om de 5 jaar die eigenlijk staan voor een contract, voor Entree in tweeën te knippen. Als je een contract aangaat en je moet door omstandigheden stoppen dan ben je gehouden het resterende bedrag tot het einde van het contract te betalen. Ook wilde een bekende sponsor Entree geen donatie doen omdat er volgens hen te weinig reserves waren.

Door de incidenteel toegekende subsidies kon Entree samen met sponsorgelden weer even vooruit en iets meer buffer vormen, zodat sponsoren ons weer konden zien staan. Entree bestond bij de gratie van sponsoren.

Lasten 2017

Evenals in eerdere jaren vormen ook in 2017 de vaste lasten een flinke kostenpost. Maar in tegensteling tot eerdere jaren hadden wij in 2017 van september t/m december van het jaar personele kosten voor een ZZP’er t.w. 7.992,17.
Het bestuur noch de vrijwilligers ontvingen een vergoeding.

Heel belangrijk voor Entree waren de sponsorgelden, waardoor wij het heel nodige lesmateriaal konden kopen, zoals boeken en laptops, daarnaast kochten wij een wasmachine, de oude machine was al zo verroest, dat de deur er aan een kant steeds uitging en wij op onze knieën de deur er weer in moesten tillen, maar toen begaf ook het inwendige van de machine het. Daarnaast moesten we nieuwe brandblussers kopen om verantwoord te kunnen zijn, de aanwezige blussers waren verouderd. Ook konden we onze buffer wat vergroten met de hoop dat we in 2018 een

 

 

 

 

nieuw huurcontract voor 5 jaar af kunnen gaan sluiten.
Daarnaast hebben wij van de sponsorgelden een training voor een aantal vrijwilligers kunnen betalen.

Baten 2017

In 2017 is er een verandering gekomen in de subsidiering. De Gemeente wilde een nieuwe opzet voor het subsidiëren van organisaties en vooral voor burgerinitiatieven. Na veel overleg bij/met de Gemeente en heel veel organisaties en heel veel organisaties met elkaar is na strijd en verkiezing IndeBuurt033 het orgaan geworden om de subsidieaanvragen van de initiatieven voor de gemeente te beoordelen en te subsidiëren.

Ook Entree diende een aanvraag in voor de lopende kosten, t.w. huisvesting en andere vaste lasten, directe kosten voor de activiteiten, t.w. 11.150 – 3.150 = 8.000. Deze subsidie werd toegekend. Dit stemde ons gerust voor nu.

Feit is dat Entree per jaar groeit. Entree is 6 dagen per week open, ook de meeste avonden en op zondag wordt Entree verhuurd, waar ook nog bemoeienis voor nodig is. Dit is eigenlijk niet meer te bemannen door 1 persoon. Er is al een aantal jaren geprobeerd een vrijwillige mede/vervangende coördinator te vinden. Entree heeft veel vrijwilligers die met hart en ziel werken, mede waardoor Entree kan bestaan. Maar een vrijwilliger vinden die zonder loon elke dag en avond/enkele dagen komt werken is een (schier) onmogelijke taak. We deden ook al aanvragen bij sponsoren om een betaalde kracht te kunnen aanstellen, ook dit lukte niet gemakkelijk. Sponsoren willen graag investeren in een nieuw project.
Daarom heeft Entree een subsidieaanvraag gedaan voor 2017 voor een betaalde coördinator voor een 1⁄2 FTE.
Deze aanvraag werd gehonoreerd!!! Hoewel heel nodig, was het toch nog moeilijk om te weten t.a.v. een betaalde kracht of we moeten kiezen voor een ZZP’er of iemand in loondienst én om iemand te vinden. In de loop van het jaar kwam er een ZZP’er op Entree werken. Helaas bleek het toch voor beide kanten niet een goede match.

Een belangrijke bron van inkomsten voor Entree waren de donaties van Kadezorg 1.000, de Lions Club 1.000, en het Taalhuis 3.300. Ook de bijdragen van de bezoekers 3.150,60 telden als baten flink mee. Entree ontving gelden voor de arbeidsintegratie, deze gelden lopen terug. De verhuur aan derden leverde in 2017 1.675,00 op.

Balans 2017

Door de in voorgaande jaren ontvangen subsidie, sponsorgelden en andere inkomsten was er een eigen vermogen ontstaan van 21.814,20. Doordat de balans van 2017 ook een batig saldo liet zien steeg het eigen vermogen naar 27.103,82. Dit geeft ons een goede buffer.

Vooruitblik

De opgebouwde buffer geeft Entree meer zekerheid. Belangrijk ook om verantwoord het huurcontract voor 5 jaar aan te kunnen gaan 2018 - 2023.
Het vermogen ontstaat ook omdat Entree zeer spaarzaam met haar geld omgaat. Maar mogelijk kunnen we hierdoor in de toekomst wat meer nodige uitgaven doen die nu steeds afgehouden moesten worden. Het blijft steeds nog zoeken naar gelden om de uitgaven te kunnen doen. Ook gaan we meer verplichtingen aan door een ZZP’er te contracteren. Als Entree onverhoopt geen of minder subsidie of sponsorgelden ontvangt willen we toch graag de ZZP’er blijven behouden.

Vanwege de continuïteit van Entree onderneemt zij nog steeds pogingen om naast de ZZP coördinator 1⁄2 FTE nog een vrijwillige (mede)coördinator te vinden. Entree is heel veel uren open en er zijn heel veel bezoekers.
Sponsoren willen vaak alleen voor een nieuw, nog te starten project, doneren. Dat zou wel een mogelijkheid zijn voor nog te ondernemen activiteiten, maar de coördinatie van Entree zelf is een lopend project.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb