Activiteiten van Ontmoetingscentrum Entree     

 

Wie komen bij Entree

Hoewel Entree er voor allochtone en autochtone vrouwen, mannen en kinderen is, hebben de mensen die bij Entree komen over het algemeen een migratieachtergrond. Maar iedereen blijft welkom. Entree is voor mensen met vaak een krappe portemonnee. De bezoekers, cursisten, leerlingen komen voor het leren van de Nederlandse taal, kennismaking met de Nederlandse maatschappij, voor ontmoeting, informatie, advies, hulp bij het schoolwerk, opdoen van vaardigheden, het opbouwen van een netwerk e.d.

De mensen komen uit Randenbroek, Liendert, Schuilenburg, maar ook uit het Soesterkwartier, de Kruiskamp en zelfs uit Vathorst. Bijna wekelijks melden nieuwe mensen zich aan, zowel volwassenen als kinderen De meeste bezoekers vinden Entree via mond tot mondreclame, maar ook via instanties/scholen die verwijzen. Alle activiteiten kennen wachtlijsten. Bezoekers betalen een bescheiden eigen bijdrage van enkele euro’s per maand. De activiteiten gaan door van ‘s morgens tot vaak laat in de avond, om zo veel mogelijk ruimte te bieden aan groepsactiviteiten, of aan duo’s van een vrijwilliger en een deelnemer.

Gelukkig melden zich ook steeds nieuwe vrijwilligers aan. In het 1e half jaar van 2021 waren 55 vrijwilligers actief, inmiddels is het aantal vrijwilligers gegroeid naar 85.

 

Aanpak van Entree

Entree is uniek wat betreft organisatie, bezoekersaantallen en nadruk op kwaliteit/deskundigheid, individuele aandacht voor bezoekers, vrijwilligers en gezinnen. Dit maakt ook dat de toeloop groot is van zowel bezoekers als vrijwilligers.

Mensen krijgen laagdrempelig begeleiding op maat, deels in een groepje, deels individueel. Zij vergroten hun kennis, zelfvertrouwen. Zo worden zij meer zelfredzaam, kunnen meer participeren. Vrijwilligers helpen mensen wegwijs worden in de maatschappij. Entree biedt mensen laagdrempelig en vraaggericht mogelijkheden om zich te ontwikkelen en te ontplooien en betere kansen te realiseren voor zichzelf en hun kinderen.

De vrijwilligers bij Entree hebben inzicht in een effectieve begeleiding van mensen in deze situatie.

Daarnaast biedt Entree o.a. ruimte aan mensen om in het kader van arbeidstoeleiding, een inburgeringstraject of re-integratie (bij bv een burn out) vrijwilligerswerk te vervullen.

Entree biedt stagiaires van MBO Zorg en Welzijn en MBO Sociaal Cultureel Werker en Sociaal werker de mogelijkheid om werkervaring op te doen en begeleidt hen bij hun schoolopdrachten. Ook studenten Logopedie hebben als stage een tijdje vrouwen begeleid, om hun uitspraak te verbeteren.

 

De leiding van Entree

Kortom, Entree is vol in bedrijf, het is een druk bezocht, goed draaiend centrum met ruime openingstijden. Hier hebben veel mensen profijt van, die niet de middelen of mogelijkheden hebben om voor deze hulp elders aan te kloppen. Mensen vinden bij Entree verschillende aanknopingspunten, om betere kansen te creëren voor zichzelf en hun gezin. Het is wel arbeidsintensief, om aan zoveel bezoekers en vrijwilligers een plaats te bieden, mensen te volgen, begeleiden en motiveren en een ingang te vinden, zodat mensen vooruitkomen en zich ontwikkelen. Dit geldt zowel voor begeleiding van bezoekers als begeleiding van vrijwilligers die zich graag willen bekwamen om effectieve ondersteuning te bieden t.a.v. de hulpvraag.

Vrijwillige coördinator(en) en de betaalde krachten

Om het reilen en zeilen van het centrum in goede banen te kunnen leiden, is het in 2020 gelukt om financiering te

vinden, om voor totaal ca 1 FTE (36 uur) twee part time betaalde krachten in te kunnen zetten. Het centrum is bijna 60

uur per week open. Dat betekent dat er naast de 36 uur van de betaald krachten, nog enkele vrijwilliger(s) nodig zijn

met een didactische achtergrond, om op de niet bemande dagdelen door de ZZP’ers op dezelfde deskundige wijze

begeleiding te kunnen geven en aanspreekpunt te kunnen zijn. Deze achtergrond is van belang, omdat een

(vrijwillige/ betaalde) coördinator die de activiteiten een dagdeel aanstuurt, vrijwilligers en bezoekers moet kunnen

helpen bij begeleidingsvragen van pedagogisch didactische aard. 

De vrijwilligers

67 betrokken vrijwilligers verzorgen de activiteiten, individueel of in kleine groepen, aan volwassenen, maar ook aan kinderen en jongeren. Daarnaast helpen jaarlijks meer dan 35 gemotiveerde scholieren van het VWO, gymnasium en MBO mee bij ondersteuning aan kinderen. Veel vaste vrijwilligers van Entree zijn docent of zijn dit geweest, hebben een brede algemene ontwikkeling en zijn ofwel heel ervaren in het werken met de doelgroep, of hebben hier affiniteit mee. De twee betaalde krachten begeleiden de vrijwilligers hierbij.

 

De activiteiten

 

Ten minste 40 weken per jaar wil Entree graag door kunnen gaan met de volgende activiteiten: (daarnaast gaan wij meest ook tijdens de 12 schoolvakantieweken nog door met individuele ondersteuning aan volwassenen, inloopavonden en sociaal informatiepunt). De bezoekersaantallen zijn nu noodgedwongen wat lager, vanwege corona. Wij hopen dat de groepen weer groter kunnen worden en dat we meer mensen kunnen ontvangen.

 

  1. Entree is een Sociaal Informatie Punt. Zij helpt bezoekers, die moeite hebben brieven, facturen, formulieren e.d. te begrijpen, contact te hebben met instanties en afspraken te maken. Waar nodig verwijzen wij mensen door, wij gaan ook wel met bezoekers mee.

 

  1. Twee inloopavonden per week, waar vrouwen samen komen, elkaar informeren en verantwoord ondersteunen/helpen bij problemen (bv opvoedvraagstukken). Aan deze avonden nemen nu max. 6 à 7 vrouwen deel per avond (voor corona kwamen tot max. 16 vrouwen per avond).

 

  1. Alle middagen: huiswerkles/Individuele ondersteuning in schoolse zaken aan kinderen van 4 tot 10 jaar, t.a.v. leermoeilijkheden, onderwijsachterstanden, gebrek aan zelfvertrouwen, motivatie en/of concentratie e.d.                          Er komen 44 kinderen.

 

  1. Alle middagen: Huiswerkles/Individuele ondersteuning in schoolse zaken op alle levensfacetten aan leerlingen van 10 t/m 18  jaar, t.a.v. moeilijkheden op het gebied van vakken, studievaardigheden, motivatie, concentratie, sociaal emotionele ontwikkeling e.d. Er komen 35 leerlingen.

 

  1. Elke dag is er Nederlandse les en/of begeleiding in groep of individueel. Hierin neemt ook het kennisnemen van de Nederlandse maatschappij een grote plaats in. Ook digitale vaardigheden en rekenvaardigheden vallen onder deze noemer. De lessen Nederlands zijn voor een deel gericht op langdurige alfabetisering en algemene oriëntatie; voor een ander deel gericht op Nederlandse taal en kennis van de maatschappij, maar ook op hogere niveaus en hulp t.a.v. het inburgeringexamen. De niveaus zijn heel verschillend: volwassenen, die in eigen land niet op school geweest zijn of andere belemmeringen hebben, moeite hebben zich te oriënteren, kennis op te nemen, een beperkt sociaal netwerk hebben e.d. zij kunnen elders in de stad niet goed terecht. Volwassenen die graag wat meer taal leren dan alleen de basis, hogere niveaus. Of zij die wel op school zijn geweest, opleiding hebben gehad, maar de taal nog helemaal vanaf de eerste woorden moeten  leren en de kennis van de maatschappij. Een aantal mensen met een krappe beurs die nog moeten inburgeren ondersteunen wij bij hun eigen inzet om de onderdelen te behalen, of bij de cursus die zij elders volgen.

In deze coronatijd zijn er in de groepen 26 volwassen en 1 op 1: 29 per week.

 

  1. Een, eerder twee, ochtend(en) per week naaiatelier (nu: woensdag, in de toekomst hopelijk ook weer maandag, als de ruimte beschikbaar is, de docent is er al). Per keer kunnen nu 4 vrouwen deelnemen (pre corona 7 tot 8 cursisten per naailes) Nu rouleren de 14 bezoekers voor de naailes en komen afwisselend. Hopelijk kunnen in het najaar van 2021 weer meer mensen terecht, omdat de groepen weer groter kunnen worden.

 

  1. Kookcursus en incidenteel: interculturele kookcursus. Deze organiseren wij, zodra het weer mogelijk en veilig is.

 

  1. Bewegend leren rekenen: buitenactiviteit: uitgebreide training voor de vrijwilligers: hoe leer je kinderen in een groepje rekenen via spel en beweging. Tijdens de training oefenen we met een klein groepje kinderen getalbegrip en rekenvaardigheid opdoen. Gesponsord door het koning Boudewijn fonds.

 

_  Kinderopvang is tijdens de activiteiten mogelijk.

 

 

Weekprogramma Entree

 

Maandag van 9.00 tot 21.30

09.30 - 11.30 Alfabetisering en algemene oriëntatie groep volwassenen

09.30 - 11.00 Nederlandse les groep volwassenen

11.00 - 14.30 Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen

13.00 - 17.00 Sociaal Informatie Punt

14.30 - 18.00 Huiswerkles/individuele begeleiding kinderen 4 t/m 10 jaar, t.a.v. houding- en leerproblemen

14.30 – 18.00  Huiswerkles/persoonlijke ondersteuning voor leerlingen 10 t/m 18 jaar, begeleiding m.b.t. alle levensfacetten 

18.15 - 21.00   Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen en jongeren

 

Dinsdag van 9.00 tot 21.00

09.30 - 11.30  Nederlandse les groep volwassenen 

09.30 - 11.30  Nederlandse les groep volwassenen   online

09.00 - 11.00 Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen

10.30 - 12.00 Nederlandse les groep volwassenen

12.30 - 14.00 Nederlandse les groep volwassenen

13.00-  15.00 Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen

13.00 - 17.00  Sociaal Informatie Punt

14.30 - 18.00  Huiswerkles/individuele begeleiding kinderen 4 t/m 10 jaar, t.a.v. houding- en leerproblemen

15.00 - 18.00  Huiswerkles/persoonlijke ondersteuning voor leerlingen 10 t/m 18 jaar, begeleiding t.a.v. alle levensfacetten

19.00 - 20.30  Nederlandse les individueel man / kleine groep mannen

19.30 – 21.00          Nederlandse les begeleiding individueel volwassenen

 

Woensdag van 9.00 tot 22.00

09.00 - 12.00 Naailes  groep

09.30 - 14.15  Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen

13.00 - 17.00  Sociaal Informatie Punt

13.00 - 14.30  Nederlandse les groep volwassenen                     

13.30 - 18.00 Huiswerkles/individuele begeleiding kinderen 4 t/m 10 jaar, t.a.v. houding- en leerproblemen

14.30 - 18.00  Huiswerkles/persoonlijke ondersteuning voor leerlingen 10 t/m 18 jaar, begeleiding t.a.v. alle levensfacetten

17.00 - 18.00  Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen

18.00 - 22.00 Inloop vrouwen; groep

 

Donderdag 9.30 tot 18.00

10.00 - 14.30    Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen

14.30 - 18.00  Huiswerkles/individuele begeleiding kinderen 4 t/m 10 jaar, t.a.v. houding- en leerproblemen

15.00 - 18.00  Huiswerkles/persoonlijke ondersteuning voor leerlingen 10 t/m 18 jaar, begeleiding t.a.v. alle levensfacetten

 

Vrijdag 9.00 tot 21.30

9.30 -   13.30    Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen

12.45 - 17.30  Huiswerkles/individuele begeleiding kinderen 4 t/m 10 jaar, t.a.v. houding- en leerproblemen

15.00 - 18.00  Huiswerkles/persoonlijke ondersteuning voor leerlingen 10 t/m 18 jaar, begeleiding t.a.v. alle levensfacetten

13.00 - 17.00  Sociaal Informatie Punt

18.00 - 22.00 Inloop vrouwen; groep

19.30 - 21.00  Nederlandse les/begeleiding individueel volwassenen

 

Zaterdag

13.30 - 15.00  MOMENTEEL NIET IVM CORONA Groepsactiviteit kinderen 8 tot 15 jaar, gericht op de Arabische taal nu even geen activiteit op de zaterdag

 

Zondag

MOMENTEEL NIET IVM CORONA Verhuur 12.00 - 17.00 Arabische les/Koran les kinderen

 

Als resultaat van de activiteiten merken we dat de deelnemers merkbaar vooruitgaan in o.a. het begrijpen en spreken (en lezen) van Nederlands en het vergroten van hun zelfvertrouwen. Dat geldt ook voor de zelfredzaamheid.

Bij veel van de cursisten is een objectieve toetsing niet goed mogelijk.

Wel is het de bedoeling meer te gaan evalueren en te proberen zo toch een eigen toetsingscriterium/criteria te kunnen ontwikkelen. Ook zijn er al meer onderzoek pogingen om tot een betere toetsing te komen. Wij volgen deze onderzoeken met grote interesse.

Op het gebied van de Inburgering zijn er wel duidelijker resultaten. Het is fijn dat er mensen slagen voor het gehele examen of al slagen voor de verschillende onderdelen.

Er is enige jaren geleden al een onderzoek gedaan door de Hoge School Utrecht met als uitslag dat Entree wel degelijk een verschil maakt in het leven van de bezoekers.